contact

veelgestelde vragen

Goederenbank

Voor welke spullen kun je er terecht?
Voor alle tweedehands spullen die La Poubelle ook in de kringloopwinkel verkoopt. Hier zijn een paar uitzonderingen op, zoals curiosa, antiek en zeer luxe artikelen. Je kunt er terecht voor spullen die je persoonlijk of in huis nodig hebt zoals meubels, allerlei apparatuur, huishoudelijke spullen, kleding, schoenen, een fiets, een kinderwagen etc. De goederenbank stelt wel als eis dat je het echt hard nodig hebt.
Wanneer kom je in aanmerking voor de goederenbank?
Als je in hoge financiële nood zit. Je financiële situatie moet zo ernstig zijn dat je de goederen niet kunt kopen, ook niet in onze kringloopwinkel waar ze al goedkoop zijn. Als je de goederen misschien wel kunt kopen maar dan geen geld meer hebt voor de huur, energie, eten of andere noodzakelijke uitgaven, dan kom je ook in aanmerking. Wij wijzen je er op dat je eerst geprobeerd moet hebben bijzondere bijstand aan te vragen. Omdat ieders situatie anders is, zal je aanvraag individueel bekeken worden.
Is alles altijd gratis bij de goederenbank?
Nee, dat hangt van je situatie af. Standaard geeft de goederenbank 50% korting op de winkelprijs van La Poubelle en het thuisbezorgen. Als daarmee je situatie niet opgelost is, kan besloten worden dat de noodzakelijke goederen en het bezorgen gratis zijn. Dit wordt bij de aanvraag bekeken.
Hoe kun je een beroep doen op de goederenbank?
  1. Via een andere organisatie. De goederenbank heeft contact met veel organisaties die werkzaam zijn op het terrein van hulp of zorg in Tilburg. Bij hen kun je met je verzoek terecht, zij kennen de spelregels en zullen je aanvraag beoordelen. Hun namen zijn te vinden op onze website of je kunt deze bij ons opvragen.
  2. Direct bij de goederenbank als je geen contact hebt met deze organisaties. De organisator van de goederenbank zal dan de aanvraag met je bespreken en beoordelen of je in aanmerking komt.
Wat moet je allemaal aan kunnen tonen?
Iedere aanvrager zal in een gesprek aannemelijk moeten maken dat zijn financiële  situatie ernstig is en dat bepaalde spullen noodzakelijk zijn.  Daarnaast moet  je aan kunnen tonen dat bijzondere bijstand is aangevraagd. Neem de afwijzing  dus mee.
Hoe (snel) verloopt een aanvraag?
In het gesprek met de intermediair krijgt de aanvrager een bon mee, waarop de benodigde spullen en de toegekende korting staan vermeld. Met die bon kun je op maandagochtend of op afspraak bij La Poubelle terecht. Als alle gegevens goed zijn ingevuld, kun je de benodigde spullen in de winkel uitzoeken.
Kan ik spullen zelf uitzoeken of hoe gaat dat?
De noodzakelijke spullen kunnen zelf uitgezocht worden in de kringloopwinkel. Om dit in alle rust te kunnen doen, gebeurt dit buiten de normale openingstijden. Heb je geen vervoer voor de spullen, dan kunnen wij ze thuis bezorgen.
Kan hulp geweigerd worden?
Ja, de goederenbank is niet verplicht te helpen. Ook de organisaties waarmee wordt samengewerkt zijn dit niet. Aanvragen kunnen dus altijd geweigerd worden waarbij verteld zal worden wat de reden is. Wordt een aanvraag afgewezen dan kun je daar alleen bezwaar tegen maken bij degene die de aanvraag heeft afgewezen. Ook aan een ingevulde bon kunnen geen rechten ontleend worden, het is een verzoek om geholpen te worden.
Heb je nog vragen?
Je kunt op verschillende manieren aan meer informatie komen. Heb je contact met een organisatie op het terrein van hulp of zorg, vraag dan aan je contactpersoon of hij met de goederenbank samen werkt. Als dit niet zo is kun je, als je internet hebt, onze website bekijken. Daarop staat nog meer actuele informatie over de goederenbank. Maar bellen met de organisator van de goederenbank kan ook. Of gewoon binnen lopen bij La Poubelle op maandagochtend.
ophaalserviceveilingactiviteiten kalenderveel gestelde vragen sidebar2temp

Email     Twitter     Facebook